Een klagend kind. Welke ouder herkent het niet? Tot op zekere hoogte is klagen natuurlijk normaal. De gemiddelde volwassene schijnt zelfs 30 keer op een dag te klagen. Maar hoe ga je met een klagend kind om? Daar geef ik je vandaag tips voor.
Kinderen klagen niet zomaar
Soms willen ze gewoon stoom afblazen, soms is het een nog wat onbeholpen manier om contact met ons te maken en soms betekent klagen dat ze zich machteloos voelen of dat ze een onderliggende emotie niet kunnen verwoorden. Onthoud dus als je kind klaagt dat het niet helemaal zinloos is.
Help je kind leren klagen
Hoewel het dus af en toe best lekker is om even iets te ventileren is klagen niet echt een gezond iets. Studies tonen aan dat door frequent klagen je hippocampus kleiner wordt. En dat is nou net het deel van je brein dat nodig is voor probleemoplossing en het reguleren van emoties.
Door je kind te helpen als het klaagt zorg je dus dat je kind betere manieren vindt om zijn emoties te uiten en leer je hem een positievere mindset aan.
De zeven krachtige tips om met een klagend kind om te gaan:
1. Definieer klagen
Kinderen weten vaak niet eens DAT ze klagen. Simpelweg zeggen dat ze moeten ophouden met klagen, helpt dan dus ook niet. Laat ze eens het verschil horen tussen een klagende (zeurende) toon en een ‘normale’ toon waarop een wens of een behoefte wordt uitgesproken. Voor mijn part neem je je klagend kind een keer op met je telefoon.
2. Luister actief
Hoor niet alleen wat je kind zegt maar luister actief en met aandacht. Als je luistert zonder onderbreking en met oogcontact geef je je kind volledig aandacht en voelt hij of zij zich ook gehoord. Een slim zinnetje hiervoor is de ‘Ik hoor je …. en-methode’ Bijvoorbeeld: ‘Ik hoor je zeggen dat je het eten niet lekker vindt en ik denk er anders over.’
3. Geef een keuze
Kinderen klagen vaak als ze zich machteloos voelen. Geef je kind daarom een keuzemogelijkheid. Als je kind begint te klagen probeer dan helder te krijgen wat hij of zij als resultaat zou willen zien. Daarmee geef je je kind voor een deel controle over de situatie. Zeg bijvoorbeeld: ‘Ik hoor dat je ervan baalt dat het regent en je nu niet buiten kunt spelen. Wil je alleen even mopperen of zullen we bedenken wat we binnen kunnen spelen?’
4. Herformuleer en reframe
Een handige tip is om klagen als een uiting te zien van een behoefte of een wens en overeenkomstig te reageren. Als je kind bijvoorbeeld zegt ‘Ik verveel me’ zeg dan iets als ‘Je zou willen dat dit interessanter was.’ Hiermee geef je kind meteen de verborgen boodschap mee dat het een kind is dat van interessante dingen houdt.
5. Stel grenzen
Natuurlijk klaagt iedereen op zijn tijd wel eens. Maar als het je kind niet lukt om dat te begrenzen moet jij dat voor hem of haar doen. Zeg bijvoorbeeld:
- ‘Ik laat je nu een minuutje uitrazen en dan gaan we daarna weer iets leuks doen.’
- ‘Je mag even mopperen over hoe vervelend de juf was maar daarna wil ik ook 3 leuke dingen over je schooldag horen.’
6. Reageer op een speelse manier
Humor en spelen vindt ieder kind leuk. En opvoeden mag ook best speels gebeuren. Klaagt je kind bijvoorbeeld over school maak het klagen dan wat lichter door hem 5 keer achter elkaar te laten zeggen: ‘Ik hou van school en ga er morgen lekker weer heen.’ Wedden dat je er na een paar minuten om kunt lachen.
7. Zoek naar de positieve tegenhanger van klagen
De positieve tegenhanger van klagen is meestal dankbaarheid. Of ergens blij mee zijn. Stel dat je met je kind in de file staat op weg naar het pretpark. Benadruk dan hoe handig het is dat je nu vast de tijd hebt om samen te bedenken in welke attracties je zult gaan.
Heb jij nog tips toe te voegen? Deel ze dan gerust in de reacties.
Volg mij ook op social media!
Reageren staat uit.